Enkele jaren later waren we op een avond bij mij thuis in Groningen. We zaten te kaarten, toen er opeens twee jonge mensen in mijn kamer 'verschenen'. We kenden ze niet, maar we wisten beiden dat ze iets met een kaping van doen hadden. Nu wilde het geval dat er op dat moment een gekaapt Lufthansa-vliegtuig in Somalië aan de grond stond. Wereldnieuws! De associatie werd door ons snel gemaakt, ofschoon we niet begrepen wat wij met deze zaak te maken hadden. Plotseling zagen we het toestel en de vliegveldgebouwen voor ons. We merkten elk weer andere details op, die we nauwkeurig aan elkaar beschreven.Lichtflitsen aan beide uiteinden van het toestel luidden minuten van hevige onrust in, die tenslotte verdween en plaats maakte voor een intens gevoel van vrede. Toen ik even later op de klok keek, zag ik dat het omstreeks half één was, terwijl de eerste beelden kort na middernacht waren verschenen. Ik zette de televisie op Duitsland 3 aan, waar nog een programma liep. Lang hoefden we niet te wachten. In het beeld verscheen een tekst waarin stond dat alle passagiers in Somalië waren bevrijd. Dit zijn maar twee voorvallen uit een lange reeks gebeurtenissen, waarvan sommige te persoonlijk en andere te moeilijk zijn om te beschrijven. In ieder geval zouden ze dit verhaal te lang maken. 'Wat heeft dit alles te betekenen', zal menigeen zich misschien afvragen. 'Wat is dit voor een verschijnsel?' en 'Wat is het doel?' en 'Waarom zij?' Ik meen dat er vele verklaringen zijn, maar voel mij niet geroepen om er in dit kader enkele naar voren te brengen. Aan André's verzoek om sommige gebeurtenissen openbaar te maken heb ik graag voldaan. Maar verklaringen laat ik aan hem over. Dat is nietmijn werk, maar het zijne. Dat is ook waar het in dit boek om gaat.Verklaringen, niet van opvallende wonderen of tovenarij, maar van persoonlijke ervaringen die al wonderlijk genoeg zijn. Voor het eerste voorval - de tweede stem op de band - wil ik toch nog wel een mogelijke verklaring geven: misschien hebben André's 'indianen' als deel van hun wijsheid evenveel gevoel voor humor als hijzelf.
Peter Schaap
Tot slot nog een aantal wijze woorden van onderzoeker-schrijver Hans Bergman over het paranormale naar aanleiding van het 'bestaan' van ondergetekende:
'Het paranormale is geen analyserende wetenschap zoals wij die kennen, maar een gevoelswetenschap. In deze gevoelswetenschap is geen plaats voor een koele wetenschappelijke beredenering, omdat er op zoveel verschillende manieren hetzelfde gebeurt en daarom kunnen we zeggen dat het de wetenschap van de synthese is. De wetenschappelijke wereld kent helaas alleen maar analyse (ontleding) en het paranormale gevoelsleven verliest zich soms alleen maar in synthese of de eenheid van de dingen. Samen kunnen zij echter een harmonisch paar vormen en elkaar waar nodig aanvullen om hun beperking op een positieve wijze te overwinnen en samen te werken. Paranormaal bezig zijn is het zoeken naar de eenheid van energie die in de verschillende dingen van het heelal zijn verborgen en de wetenschap is het zoeken naar de vorm die deze energie voor een bepaalde tijd heeft aangenomen en die verschillende details wil uitdrukken. De wetenschap is aan tijd en plaats gebonden en verschaft ons de mogelijkheid details waar te nemen. Het paranormale is niet aan tijd en plaats gebonden en verschaft ons de mogelijkheid om de eenheid van de details waar te nemen. Deze twee bronnen kan men kortzichtig tegen elkaar uitspelen, omdat we zien dat de benadering omgekeerd is. We kunnen het ook op een open wijze accepteren als twee uitersten die terwille van de gehele waarheid met elkaar moeten samenwerken. Gebeurt dit laatste niet, dan slaan beiden de plank mis, want dan blijft het paranormale maar zweverig en de wetenschap laag bij de grond. We moeten er opnieuw mee leren omgaan. Laten we ons dus paranormaal op de aarde gaan gronden en ons wetenschappelijk verheffen.'