De auto in je droom is een symbool van je eigen geestelijke vervoermiddel, jouw onderbewustzijn dat jouw bewustzijn stuurt. Dat de auto langzaam rijdt, wijst op behoedzaamheid, opletten op de dingen die je onderweg tegenkomt: gevaarlijke tegenliggers, kruisingen, spoorwegovergangen. Het betekent het gevaar in je leven tijdig onderkennen zodat je ervoor uit de weg kunt gaan of het met open vizier tegemoet kunt treden, wetend dat je het niet omzeilen kunt, maar er toch veilig doorheen zult komen.
Je geest kun je niet stoppen. Die gaat altijd en eeuwig door. De dwang om te willen stoppen beperkt wel het meer zien en meer beleven in je dromen. Laat je auto dus maar rustig rijden. Hij weet wel, wanneer hij moet stoppen of uit moet wijken. Dat regelt jouw onderbewustzijn wel. Laat je rustig gaan en let niet te veel op het interieur, maar
kijk naar buiten, kijk om je heen en geniet van die andere wereld die aan je voorbij glijdt en waar je toch ook bij hoort. Je zult dan ontdekken dat het leven van een nacht geen verschil kent met dat van de dag, want licht zal het zijn. Dit zul je positief blijven denken, ook al is het buiten donker.
Ik heb het gevoel dat je nogal angstig en onzeker bent. Je omgang met mensen is ook heel voorzichtig. Je hebt liever te doen met kinderen dan met volwassenen. Met kinderen kun je veel beter omgaan. Als je met volwassenen omgaat, span je je altijd veel te veel in. Daar krijg je hoofdpijn van. Het is een soort rollenspel. Met kinderen is het script veel gemakkelijker, omdat die symbolische tekst zo goed bij je past. De tekst die bij volwassenen hoort, is heel moelijk voor je. De oorzaak daarvan zit in de periode dat je naar de lagere school moest. Er werd te veel van je geëist. Van spelende kleuter naar kind dat ineens rekenen en taal moet leren, is vaak een heel grote stap en voor jou was dat nog een treedje moeilijker, vooral omdat je ook nog alles altijd heel nauwkeurig en precies wilde doen. Je wilde niet falen, met name niet tegenover je zusje. Wat dat betreft lijk je op je moeder. En nu de bal die alsmaar groter werd, symbool van de zon. En wat doet de zon? De zon straalt haar warmte naar de aarde en zorgt ervoor dat alles groeit en bloeit. De zon is onze levensbal. Je had deze bal te klein geschat. Je dorst niet te geven. Je was bang om liefde te laten zien. Toen kwam die droom. De bal die alsmaar groter en groter werd totdat hij vlak voor je was. De boodschap die hij aan je wilde geven is: zet je af en toe verder open voor andere mensen en probeer niet bang te zijn voor liefde. Wie veel kan geven, krijgt ook veel terug. Een ander symbool van de zon zijn de planten die ook ons voedsel zijn. Dat wijst bij jou op slecht eten. Je zult er altijd voor moeten zorgen dat je goed eet zodat je voldoende vitamines binnenkrijgt, want daar schort het bij jou nog wel eens aan.
Jouw droom heeft niets te maken met het overlijden van je buurvrouw, maar met jezelf. Jouw droom is een waarschuwing dat je het een tijdje rustig aan moet doen, dat je je een tijdje niet zo overdreven druk moet maken om dit en dat. Anders begint het zo langzamerhand een flinke chaos te worden. In het algemeen betekenen dromen over benen of voeten dat er iets mis is met het levensritme, dus met de balans tussen de leuke dingen en de zware dingen van het leven. Zoek wat meer afleiding en ga weer eens dansen. Je hoeft niet altijd vriendelijk en aardig te zijn tegen mensen, zeker niet als zij dat ook niet tegen jou zijn. Denk maar eens aan je naaste omgeving. Je hoeft jezelf niet op te offeren. Je mag ook wel wat eisen. Ik weet dat je dat niet gewend bent, omdat je van jongsaf aan al in een underdog-positie hebt geleefd. Maar met proberen kun je het leren. Je hebt veel meer capaciteiten dan er tot nu toe uitkomen en het zou mij niet verbazen als er in de toekomst weer studies aan de horizon verschijnen. Wat betreft de toevalligheid van het been op het kruispunt bij je collega kan ik je nog zeggen dat haar een grote verandering te wachten staat waar zij al met één been in staat, de levenskruising.
Al deze dromen wijzen op een faalangst, op twijfel en op het laatste moment geen beslissingen kunnen nemen. Dat zijn steeds onafgemaakte periodes in het leven. Je maakt je te groot en te zwaar zodat je niet door gangetjes kunt komen of te zwaar bent om over een bruggetje te gaan. Dit betekent opnieuw dat je twijfelt aan je eigen kunnen, dat je zelf grenzen hebt getrokken om je capaciteiten. Je dromen geven aan dat er meer mogelijk is. Er zijn meer zijwegen en het ziet er daar ook steeds anders uit. De ene keer is er een station dat aangeeft dat je geest nog verder op reis kan. De mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. De andere keer is het mooi weer en de mensen in je dromen zijn vrolijk. Zij symboliseren de mensen om je heen die hun mogelijkheden al goed gebruiken, maar die die van jou niet kennen, omdat je ze nooit verteld hebt en alles voor je houdt. Zij doen dit niet expres. Je moet je eigen kansen creëren en je niet door hen laten manipuleren, want dan manipuleer je jezelf. Zij zijn in de zon en vrolijk en daar kun jij ook naartoe. Tot slot geldt ook voor jou: het is nooit te laat om een nieuw leven te beginnen, een heleboel schepen achter je te laten en voor jezelf eens een nieuw schip te bouwen, een mooi schip waar het lef en het karakter van afstralen, dat een voorbeeld is voor anderen en dat hen de drang geeft er zelf ook één te bouwen. De beslissing moet genomen worden.
Ik wil je droom even laten voor wat hij is en misschien sluit mijn antwoord er helemaal niet bij aan, maar toch krijg ik de volgende beelden erbij. Ik zie iemand voor me die zo gauw de bel of de telefoon gaat, schrikt, ineen krimpt en denkt: wat hangt me nu weer boven het hoofd. En zo gaat het al een leven lang: te veel meenemen, niet vooruit komen, hangen aan het oude, niet uitstappen, onveilig voelen. Daar wijst de droom ook op: alles van een afstand bekijken, maar niet werkelijk realistisch in het leven staan. De oorzaak van het missen van die realiteitszin moet je zoeken in de periode tussen je twaalfde en achttiende jaar. In die periode keek je wel naar alles en iedereen, vond het erg interessant wat jouw vrienden en vriendinnen deden, maar je bleef er zelf buiten staan. Je had een verlammend soort gevoel van: ik wil er wel bij horen, maar er is iets wat mij tegenhoudt, alsof ik een stuk elastiek om mijn middel heb waardoor ik wel een paar passen kan zetten, maar toch steeds naar punt 'af' teruggetrokken wordt. Dat verlammende gevoel trad op omdat je onbewust je kindertijd niet los wilde laten. Je had nog steeds het gevoel wat te goed te hebben. Je moest nog iets krijgen, de pop was nog niet helemaal aangekleed. De oorzaak daarvan lag in de drukte in het gezin, de problemen rond je derde jaar waardoor je je toen teruggetrokken hebt in een fantasiewereld waarin je je toen en nu ook nog steeds veilig voelde. Dat kind ben je nog steeds: dromen en spelen in die eigen kleine wereld, maar die niet meer bij nu hoort maar bij toen. Het wordt tijd om over het heggetje heen te leren kijken. Je moet niet de verwachting hebben dat je het kind in je helemaal zult verliezen. Dat moet ook niet. Maar een combinatie tussen wat meer realiteitszin en het kind zou een goede stap zijn voor een gemakkelijker leven.
De treden van de kerk zijn marmeren treden. Dat betekent koel, hard. Op een muurtje zit een jongetje met donker haar dat wacht. Hij wacht op jou. Dit jongetje wijst volgens mij op twee personen: op een kind en een eventueel toekomstige vriend. Voordat je de kerk binnen mag - dat betekent geestelijk rust zult vinden, in harmonie zult leven met iemand van wie je houdt - moet je eerst die treden beklimmen en die zijn vrij breed en, zoals ik al eerder zei, vrij hard. Voordat je dus je doel bereikt zult hebben, zal er nog heel wat moeten gebeuren. Maar wees er niet bang voor, want de treden zijn wit en dat betekent dat het uiteindelijk toch positief zal worden, ook al zie je het nu misschien nogal somber in. Je bent nu nog veel te veel met het verleden bezig. Je kunt je parkeerplaats nog niet vinden. Uiteindelijk is een parkeerplaats ook niet de plek waar je lang kunt blijven staan. Dat zou te veel geld kosten. Je moet een andere parkeerplaats vinden, een plaats waar je met iemand in liefde en harmonie kunt wonen, een veilige plek. Dat grote grijze plein wijst nog steeds op angst voor massa's mensen. Je voelt je er een beetje verloren tussen. Je denkt, Gerarda, dat je misschien altijd wel zo door zou moeten gaan met dat saaie leven, zoals je het nu soms vindt. Maar jouw droom wijst toch op een veel positievere afloop. Dat zul je inmiddels wel uit mijn uitleg begrepen hebben. Dat plekje, kapelletje, kun je ook in jezelf maken. Maak eerst geestelijk een veilige plek in jezelf, dan kom de letterlijke plek er vanzelf wel. Ga maar eens op yoga of ga af en toe mediteren. Dat zou hartstikke goed voor je zijn. Uiteindelijk gaat het jongetje toch met je mee, want hij wacht net zo lang tot jij hem komt halen.
Helaas, Elly, kan ik je maar een deel verklaren van de klop op de slaapkamerdeur. Helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet, want wie weet er nu helemaal iets zeker. Ik kan in dit geval ook alleen maar spreken over ervaringen en teruggrijpen op een ervaring in mijn eigen leven. In de periode dat er bij mij een totale paranormale doorbraak kwam - daarmee bedoel ik een totaal bewustzijn van wat ik eventueel in de toekomst op paranormaal gebied zou gaan doen - heb ik een soortgelijke ervaring gehad. Zelf heb ik dat toen zo verklaard dat de klop, bij sommigen ook wel bellen midden in de nacht of een soort krabben aan de muur waar men wakker van wordt, uit mijn eigen onder- bewustzijn kwam. Ikzelf had toen door een enorm aantal intensieve gebeurtenissen toch wel een vrij overspannen leefsituatie bereikt. Dat geldt door de dood van je vader ook in jouw geval. Door zo'n schok kan er ineens een totaal ander bewustzijnsniveau komen. Door de dood van je vader werd je ineens geconfronteerd met een leven na de dood. Dan is het gekke dat je toevallig tegen allerlei dingen aanloopt die er ook mee te maken hebben, zoals dat boekje en die oude dame. Als je echter geestelijk groeit, kom je met mensen in aanraking die bij dat nieuwe niveau horen. Dus is dat kloppen in de nacht niet jouw vader geweest, maar je eigen onderbewustzijn dat zoiets zegt als: nee, ik moet af en toe wakker worden om in de toekomst geestelijk nog meer helder te worden en ook te blijven. Dit doe je dus zelf. Nu je droom over de baby. Die baby ben je zelf. Het is het kind dat vroeger door haar moeder van haar vader is weggehouden. Dit heeft het kind, de baby in jou, nog steeds niet verwerkt. En dat doet ze in dromen. De nacht is ervoor om, normaal gesproken, geestelijke problemen uit het verleden te verwerken. Denk er maar eens aan hoeveel verdriet je als kind hebt gehad, toen je niet naar je vader kon gaan, en hem niet mocht zien.
Deze ervaringen hebben niets te maken met jouw verkering, maar met jezelf. Een droom over een lift of vlieger is bijna altijd een uittredingsdroom. Je stapt 's nachts uit je stoffelijk lichaam om met je geestelijk lichaam indrukken of ervaringen op te doen waar je in je dagelijkse leven veel aan hebt. Bij jou is de balans tussen geest en lichaam een beetje verstoord. Daarom ben je gauw geïrriteerd en prikkelbaar. Je weet ook niet wat je wilt, want dat naar beneden storten van die lift, die daarna kleiner wordt of in elkaar krimpt, bewijst dat je je geestelijke vermogens in het dagelijks stoffelijke bestaan niet optimaal gebruikt. Jouw capaciteiten en mogelijkheden zijn ruimer dan je ze dagelijks invult. Daar moet je dus wat aan doen. Als je van die beperkingen af bent, zul je heel wat beter weten wat je wilt of wat je niet wilt. Ik raad je aan om een tijdje te mediteren en dat dan ook vol te houden. Deze ontspanningsoefeningen betekenen het losmaken en het ontkrampen van je balans tussen geest en lichaam. Je krijgt daardoor meer inzicht in jezelf en in de mogelijkheden die je hebt. Capaciteiten heb je genoeg, Sheila, geloof mij maar. Het belangrijkste is meer geloof in jezelf te hebben.