Bij dromen en visioenen die betrekking hebben op relaties of verwerkingen hiervan is het in bijna 99% van alle gevallen een kwestie van: te lang zwijgzaam t.a.v. relatie, familie of vrienden te zijn geweest. De dromen of visioenen daarover vormen dan ook meestal het topje van de ijsberg. Wat daaronder ligt, had je eigenlijk allang moeten doen. Maar ja, beter laat dan nooit. Zorg er in ieder geval voor dat je je eigen beeld van het visioen dat je hebt, objectief blijft bekijken. Want waar twee kijven... enz. Houd zeker in de gaten dat je later nooit spijt hebt van de dingen waarvan je nu al weet dat je ze kunt voorkomen.
De dagen zijn druk. Het is afwassen, stofzuigen, schoonmaken en boodschappen doen. De ene keer luistert je man wel naar je verhaal, de andere keer wil hij er niets van weten en je raakt het sterkst gebonden aan de kinderen. Je maakt je ongerust over hen. Je bent bang dat er wat gebeurt op weg naar school of als ze buiten spelen. Heel langzaam, ongemerkt haast, raak je overspannen. Je zoekt rust. Je wilt eens helemaal alleen met jezelf zijn om de boel weer op een rijtje te krijgen. Die behoefte wordt steeds sterker. Je verlangt niet meer naar een stoffelijke vakantie, maar naar een geestelijke: heel lang uitslapen op een veilige plaats waar iemand je beschermt en waar je kinderen vrij en onbezorgd hun gang kunnen gaan. Beschermd door die oude vaderlijke man met die lange witte baard, de oervader, die ieder mens zo graag zou willen hebben. Dan komen de dromen waar die oervader in voorkomt. Eerst is er de confrontatie tussen jou en hem alleen en hij zegt daarin: je hoeft niet speciaal dood te gaan om je toch een beetje in de hemel te wanen. Je kunt ook rust krijgen door er alleen al aan te denken. En als je die rust voelt, functioneer je in het dagelijkse leven ook weer een stuk beter. In de tweede droom laat hij je zien dat je je kinderen niet mee hoeft te nemen, omdat ze altijd al bij jou waren en zijn en mee beschermd worden door die oervader, de oude man met de baard die alle begrip heeft voor kinderleed, waar dan ook ter wereld. Hij zegt eigenlijk in je tweede droom: je kinderen zijn je kinderen niet. En daar bedoelt hij mee dat je op dit moment ook de verantwoordelijkheid van de kinderen op je hebt genomen. Ze hebben ook zelf een stuk verantwoordelijkheid. Als je hen de kans geeft deze te ontdekken en zelf te laten dragen, groeien ze naar meer zelfstandigheid. Zo zullen jullie meer van elkaar genieten. Je kunt nu eenmaal niet het leven van een ander leven, ook al zijn het je eigen kinderen. Dat is de boodschap van de man met de baard.
Nou, deze droom had je zelf wel uit kunnen leggen als je er even over nagedacht had. Jouw moeder zorgde altijd voor iedereen en alles. Dat was voor haar haar levensweg en nu er een stuk zorg wegvalt, omdat iedereen de deur uit is, mist zij ook een stuk activiteit. Dat wreekt zich op deze manier in haar dromen. Zij is haar doel en daarmee de weg kwijt. Zo zal dat ook wel blijven als zij haar leven niet met andere activiteiten invult. Dus mijn advies is: ze moet wat gaan doen, iets anders dan breien en schoonmaken. Bijvoorbeeld werken bij de oppasdienst of telefonische hulpdienst. Ik denk dat dit soort dromen ook komen, omdat zij meer capaciteiten heeft dan zij gebruikt of dan ze gedacht heeft. En Olga, als je echt iets positiefs voor je moeder wilt doen, ga dan een keer naar een voorstelling van André van Duin of iets dergelijks en lach eens een keer gezellig. Want lachen, daar schort het de laatste tijd wel eens aan.
Uit jouw droom kan ik opmaken dat je zeer begaan bent met het lot van je medemensen en dat je een zeer gevoelig mens bent dat zichzelf wel eens wegcijfert ten koste van zichzelf. Daar zul je het af en toe vast zwaar mee hebben. Maar, je redt het wel. De boerderij met het weidse landschap eromheen symboliseert je als een mens die overzicht wil houden. Zoals ik het zie, zien de velden er nog onbevlekt uit. Er moet nog veel gezaaid en geplant worden. Dat zal je in de toekomst zeker lukken. Maar eerst moeten er nog zaken uit het verleden verwerkt worden, problemen en emoties die in tijd en ruimte opgepikt zijn. Je hebt een aantal lifters bij je: je oma, maar vooral je tante, vormen het zwaarste gewicht in je rugzak. De tunnel die je ingaat, symboliseert dat je ze al ver in het verleden als lifters hebt meegenomen, dus dat je al lange tijd hun emoties deelt en daar moet je nu maar eens van af. Het onderaardse winkelcentrum is wel mooi verlicht, maar er wonen niet zoveel mensen. Dat wil zeggen dat ze het allebei proberen erg goed te doen, je tante en je oma, maar alleen voor zichzelf, afgesloten van mensen buiten hun eigen kleine kringetje. Vooral het huis van je tante benauwt me enorm. Hoe lief zij ook kan zijn, zij blijft zich verzetten tegen alles wat haar aangereikt wordt. Zij blijft in haar eigen wereldje als een domme vlinder die niet uit haar cocon wil komen. De schemerlamp die je niet aan kunt krijgen, is het symbool voor: er wordt zoveel aangereikt, er is zoveel licht en zicht mogelijk, maar zij wil niet. Buiten is de snelweg, de maatschappij, maar zij begeeft zich daar niet in. Zij blijft alleen met haar tweepersoonsbed. Iedere nis in de kamer geeft aan hoeveel mogelijkheden zij heeft. Het zijn veel bijen die haar geestelijk voedsel aanreiken, dus er zijn veel mensen met haar bezig. Iedereen wil wel zorgen voor haar en hulp geven. Zij blijft de eenzame koningin die er niet voor zorgt dat ze een heerlijk zoemend bijenvolkje creëert dat weer anderen van geestelijk voedsel kan voorzien. In werkelijkheid heeft deze droom dus geen betrekking op je eigen geestelijke situatie, maar geeft je inzicht in die van je tante. Tenslotte maak je het bed weer op na de rituele dans die je met behulp van het laken hebt uitgevoerd. Je tante wordt er niet wakker van. Laat haar maar rustig haar leven leven, want hoe kan een mus begrijpen dat wij hem mus noemen. Zeg het maar eens tegen hem. Hij snapt er niets van. Hij gaat gewoon door met zijn eigen leven.
Het litteken op je gezicht is het symbool voor gezichtsverlies. Je voelt je een getekend mens. Maar het is slechts een litteken van zaken uit het verleden. Een litteken geeft vaak ook iets markants aan het uiterlijk, straalt tegelijkertijd een bepaalde kracht uit: deze man heeft wat meegemaakt, dat kun je aan zijn gezicht zien. De lijkkisten hebben op zich niets met een sterven in het huidige leven te maken, maar zijn het symbool voor verdeeldheid. Geest en lichaam zijn uit balans. Je bent op zoek naar jezelf en je innerlijke rust. Deze man torst niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk een zware last met zich mee. Ik heb het gevoel dat je overbezorgd bent over alles wat er om je heen gebeurt en alles, ook voor een ander, in goede banen wilt leiden. Helaas, dat gaat niet. Je moet soms wel eens iemand zijn eigen fouten laten maken. Daar moet men van leren. Dat kun je iemand niet afnemen. De lijkkisten geven tevens aan dat het tijd is eens objectief naar jezelf te kijken en je af te vragen waar je mee bezig bent. Wil je je krachten blijven verdelen en je geest verzwakken of wil je alle krachten bundelen in één lichaam en één geest en een mens zijn die in harmonie met zijn omgeving kan functioneren. Dan valt alle onrust die er tot nu toe was weg. Op de een of andere manier moet je wakker geschud worden zodat je weer met beide benen op de grond komt te staan.
Ik denk, Ineke, dat je je deerlijk vergist. Zoals hij zich aan jou vertoont, voel ik alleen maar een zeer innige vriendschap van hem voor jou. Hij is meer een beschermer dan een toekomstig echtgenoot. Het is niet zijn schuld dat je jouw opeenstapeling van twijfels op hem afschuift. Je bent niet eerlijk geweest. Je had hem meteen moeten vertellen, hoe je over hem dacht en wat je voor hem voelde. Ik weet zeker dat hij jou dan alle vrijheid tot ontplooien had gegeven. Ik zie hem namelijk als een zeer ruimdenkend mens met een groot hart, waarin plaats is voor veel mensen om van te houden, zowel naar buiten als naar binnen. Dat hij zich zo aan jou vertoonde, wil alleen maar zeggen dat hij bezorgd over je was omdat je zo ontzettend onzeker bent en je je zo gemakkelijk laat manipuleren. Dat zal hij ook blijven doen, ook al zie je hem jaren niet. Hij is een vriend voor eeuwig en die vriendschappen zijn met een lampje te zoeken. Als je het ooit moeilijk hebt, staat zijn deur altijd open, zijn geestelijke en zijn stoffelijke.
Zo te zien loopt in jouw visioen alles door elkaar: heden, verleden en toekomst. Toch loopt er een rode draad doorheen: op zoek naar een zekerheid die, als je de bewegingen en emoties van het hele kosmische gebeuren ziet, nooit een zekerheid kan zijn. Dat geef je aan met het vuur. Je kunt het proberen te blussen, maar ergens in je ziel laait het toch steeds weer op, omdat het nodig is. Je kunt nu eenmaal niet leven met het verleden. Dat wil je ook niet. Daarom komt de verwerking ervan ook in een visioen. Het laatste deel van jouw ervaring lijkt wel een vreemd eiland waar ik je zie als een donkere vrouw met lang, zwart haar. Je voelt je verlaten, alleen gelaten en verraden, geen geborgenheid, geen veiligheid. Ik denk dat je dit beeld wel herkent, vooral als ik je wijs op die andere beelden in je visioen, beelden van het verleden, gezelligheid, kleine straatjes, je ouderlijk huis en de geborgenheid die je daarbij voelde en die je, nu je zelfstandig moet zijn, niet meer aan lijkt te kunnen: een kind opvoeden, een man die gaat voetballen. Allemaal onzekerheden, denk je. Maar nee hoor. Je kunt het best wel vinden als je maar weet wat je in je hart voelt voor je man en voor je kind. Dat is de zekerste zekerheid die een mens kan hebben: voelen dat hij ergens bij hoort en daar liefde voor voelen. Die geborgenheid kan niemand je afnemen. Ga eens vanuit deze gedachtenlijn met je man praten, niet onder het voetballen maar gewoon naast elkaar. Daar begint je droom mee en daar wijs ik je weer op. De innerlijke wijsheid die in je huist, is in staat om een vlam als eenfakkel over te dragen aan je naaste, zodat het eeuwig leven en de reïncarnatiegedachte als een grote lichtende cirkel uit jou stroomt. Het vuur is ook het symbool van het geestelijk zichtbaar maken in liefde.